خواص دارویی، درمانی و مضرات رزماری

رزماری

رزماری خوش عطر است. این گیاه خوشبو دارای گل های سفید، بنفش، آبی و صورتی است که در مناطق مدیترانه ای می روید. نام دیگر رزماری، اکلیل کوهی است. این گیاه در بیشتر آشپزی ها به خصوص آشپزی ایتالیا مورد استفاده قرار می گیرد. این گیاه دارای مزه تلخ و گس تری نسبت به نعناع می باشد. اگر دوستدار سلامت بدن خود هستید حتما این گیاه را در برنامه غذایی خود بگنجانید. چون سیستم ایمنی بدن با خوردن این گیاه تقویت می شود و کمتر دچار بیماری های مختلف می شویم و نقش آنتی بادی را ایفا می کند.

به خاطر داشتن ماده ای به نام “کولین” به عملکرد بهتر کبد کمک می کند. برای پیشگیری از سنگ کلیه، مثانه و صفرا از مصرف اکلیل کوهی غافل نشوید. خاصیت باد شکن، مدر، عرق آور، ضدنفخ، ضد بیخوابی، ضد تشنج، ضد صرع، تقویت کننده، خلط آور و ضد اسپاسم عضلات است. اکلیل کوهی به علت دارا بودن عناصر و ترکیبات موثر به عنوان یک آنتی بیوتیک قوی عمل می کند و بدترین دردها را درمان می کند. برای ازبین بردن عفونت ها و باکتری ها و همچنین تازگی و طراوت دهان می توانید از محلول رزماری (ترکیب آب جوش با برگ تازه) بهره مند شوید. برای رهایی از دردها و ناراحتی های دستگاه گوارش و درمان یبوست و اسهال می توان به غذاها این گیاه را اضافه کرد.

شادابی پوست

اگر از جمله آدم هایی هستید که به پوست تان اهمیت می دهید از عصاره آن استفاده کنید تا مشکلات پوستی شما رو به پایان رود و دارای پوستی شاداب و درخشان باشید. همچنین برای پرپشت شدن موها می توانید از روغن گیاه قبل از حمام کردن به صورت مالشی استفاده کنید. از دیگر گیاهان موثر در تقویت حافظه می توان به رزماری اشاره کرد. ماساژ دادن بدن با روغن این گیاه  برای دردهای مفاصل و آتروز  بسیار مفید است. طبق گزارشات اخیر این گیاه جهت کاهش دهنده روند سرطان معرفی شده است.

مضرات رزماری

عوارض خاصی برای آن بیان نشده است ولی افرادی هستند که به آن حساسیت دارند و باید از خوردن آن خودداری کنند.

امتیاز

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه